Nieuwe website?

Hoe kies je de juiste website?

We geven je vier tips.

Tip 1: Kies het juiste type webbureau

 Wanneer u uw website wilt laten maken, heeft u veel keuze qua type dienstverleners: u kunt kiezen voor een particulier bedrijf (zzp’er), een klein of (middelgroot) groot webbureau, of een marketing- of ander creatief bureau.

 Zelfstandigen zijn vaak de goedkoopste optie. Ook zijn de wachtrijen kort en ben je altijd met één persoon verbonden. Er zijn echter ook nadelen aan het inhuren van een freelancer. Omdat de freelancer alles zelf doet, kan het langer duren voordat de website klaar is. Daarnaast kan bij het inhuren van een zzp’er de continuïteit in het gedrang komen. Stopt de eigenaar of wordt hij ziek? Dan moet er een nieuwe partij gevonden worden.

 Online bureaus zijn vaak wat duurder, maar ze hebben ook veel meer informatie binnen. Zelfs als een freelancer bijvoorbeeld alleen gespecialiseerd is in webdesign, hebben veel webbureaus ook expertise in SEO, SEO, etc. Ze zijn vaak in staat om sneller te leveren en service te verlenen, zelfs nadat de site is opgeleverd. Ook in kleine onlinekantoren met meerdere medewerkers zijn de wachtrijen nog steeds kort.

 De laatste optie is het inhuren van een marketingbureau of ander creatief bureau. Wil je niet alleen nieuwe websites maken, maar ook je huis stylen, een social media plan maken of offline marketing doen? Selecteer dan deze optie. Dergelijke bureaus besteden vaak de technische ontwikkeling van de website uit.

Tip 2: Doe je onderzoek naar de werkwijze van het online bureau

Weet je wat voor soort feest je wilt organiseren? Dan is het tijd om te kijken hoe het online kantoor werkt. Afhankelijk van uw wensen en de grootte van uw online kantoor kan het enige tijd duren om een ​​website te maken. Als je ook na de geboorte nog met het bureau wilt werken, is dit natuurlijk een partij waar je voor langere tijd mee te maken krijgt. Daarom is een goede samenwerking belangrijk. Ontdek dus hoe het bureau werkt en wat er van uw bedrijf of organisatie wordt verwacht.

 Zoek uit wat het bureau doet: ontwerpt het alleen de website, of denkt het personeel met je mee over de strategie achter de website? En wie is verantwoordelijk voor de inhoud van de website? Moet je het zelf meebrengen of wordt het georganiseerd door een bureau?

 Kijk ook wat de contracten zijn nadat de site is opgeleverd. Kunt u de site na oplevering zelf onderhouden of moet u voor elke aanpassing opnieuw het bureau bellen? En betaal je daar elke keer voor? Hoe zit het met het onderhoud van de website? Wie doet dit?

 Bent u geïnteresseerd in hoe wij werken? Zo richten wij uw site in.

Tip 3. Zorg dat je eigenaar blijft van je websitecode en data.

Na tip 2 is het belangrijk om te kijken op welk content managementsysteem het webbureau de site bouwt. CMS is een afkorting voor content managementsysteem. Het is een systeem waarmee u de inhoud van uw website kunt beheren. Overweeg om tekst of afbeeldingen toe te voegen aan bestaande pagina’s, maar ook om nieuwe pagina’s en blogs toe te voegen.

 Het is belangrijk om te weten of het kantoor een eigen CMS (custom CMS) maakt of een bestaand CMS (open source CMS) gebruikt. Een content managementsysteem gemaakt door een online bureau klinkt misschien leuk en origineel, maar het heeft een aantal nadelen:

 Als je weinig technische kennis hebt, kan het werken met zo’n content managementsysteem lastig zijn. Veel open source content managementsystemen zijn veel gebruiksvriendelijker.

 Wanneer een webbureau een aangepast contentmanagementsysteem gebruikt, is het alsof u het wiel opnieuw uitvindt. Het grote voordeel van een open source content managementsysteem is dat duizenden mensen, van ontwerpers tot ontwikkelaars tot marketeers tot ondernemers, eraan bijdragen. Wilt u een nieuwe functie toevoegen aan uw website? Dan is de kans groot dat er al een plugin voor beschikbaar is.

 Bovendien bent u met een aangepast contentmanagementsysteem vaak niet de eigenaar van de code en gegevens van uw website. U bent dus verbonden aan het webbureau dat de site heeft geleverd. Bij een open source content managementsysteem blijf je eigenaar van het content management systeem, dus je kunt altijd een ander bureau inhuren om het werk over te nemen.

 Opmerking. We bouwen al onze websites met behulp van het open source content managementsysteem WordPress. Lees hier waarom wij voor WordPress kiezen.

Tip 4: Focus niet op het design

Misschien heb je al een idee hoe je website eruit moet komen te zien. Bewust of onbewust ga je dan op zoek naar een geschikt online bureau. Misschien wilt u kijken of de eigen website van het bureau eruitziet zoals u wilt, of projecten die al zijn afgerond.

 Hoewel mooi design natuurlijk belangrijk is voor elke website, is ons advies om je er niet op te focussen. Het uiterlijk van de website is niet het enige belangrijke aspect bij het maken van een website. Andere aspecten zijn minstens zo belangrijk, zoals:

  •  Bruikbaarheid
  •  Vindbaarheid (in zoekmachines)
  •  Beveiliging
  •  Conversie

 Kies dus voor een website die niet alleen een mooi design biedt, maar ook echt van A tot Z met je meedenkt.